TRANSPORT SAMOCHODOWY ŁADUNKÓW

Cena: 39.00zł
Stron: 217
Autor: Krystyna Bentkowska-Senator Zdzisław Kordel Jerzy Waśkiewicz
Wydawnictwo: ITS
Opis:
Celem publikacji jest przybliżenie roli i miejsca transportu samochodowego ładunków poprzez syntetyczne podanie zbioru informacji w tym przedmiocie i ich analizę. Książka ma charakter uogólniający, obejmując w skrócie całokształt zagadnień związanych z funkcjonowaniem transportu drogowego a szczególnie z przewozami ładunków. Prezentuje ona w swojej podstawowej części, uzupełnione o najnowsze dane liczbowe, omówienie „trzonu" funkcjonowania transportu drogowego, który umownie dotyczy wielkości przewozów, ich zmian w czasie, struktury przedsiębiorstw ze względu na liczebność pojazdów, jak też analizę przyczynowo - skutkową obecnego stanu. Zaakcentowano związki rozwoju gospodarczego obszarów administracyjnych z rozwojem transportu, jak też charakterystykę problemu związanego z finansowaniem sektora MŚP w transporcie. Szczególną wartością publikacji jest przedstawienie w osobnych rozdziałach problematyki kosztów i cen w transporcie samochodowym. Zaprezentowano też poszerzony materiał dotyczący przewozów kabotażowych. Książka składa się z dziewięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiono procesy liberalizacji na przykładzie transportu samochodowego oraz regulacje swobody dostępu do tego rynku. Ponadto uwzględniono znaczenie interwencjonizmu państwa i jego potrzebę, w warunkach zachwiania równowagi funkcjonowania systemu transportowego. W rozdziale drugim, trzecim i czwartym podano w formie zestawień liczbowych i opisu - stan polskiego transportu drogowego ładunków ogółem, międzynarodowego i krajowego, liczby firm, pojazdów, wielkość pracy przewozowej w okresie 1995 - 2008 oraz stan taboru. Ze względu na możliwość uzyskania odpowiedniej bazy danych wyjściowych, po przeprowadzeniu odpowiednich obliczeń, szczegółowo scharakteryzowano firmy polskiego transportu międzynarodowego pod względem form organizacyjno - prawnych i rozkładu przestrzennego jak też ich struktury wg. liczby pojazdów. W rozdziale trzecim przedstawiono także problematykę przewozów ładunków w transporcie kabotażowym. Rozdziały piąty i szósty dotyczą wybiórczego zagadnienia tj. sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w transporcie z tytułu szczególnej, dominującej roli, jaką odgrywają w polskim transporcie ładunków. Scharakteryzowano warunki ich funkcjonowania, tj. kondycję organizacyjną, ekonomiczno-finansową, stan taboru i inne. Odrębnej uwadze poddano finansowanie sektora MŚP w transporcie, tj. rodzaje środków zasilających, możliwości i warunki uzyskania wsparcia ze środków krajowych i unijnych. Szczególną uwagę zwrócono na różnorodne programy operacyjne, z których przedsiębiorstwa transportu samochodowego mogą pozyskiwać środki na swoją działalność gospodarczą. Rozdział siódmy prezentuje problematykę kosztów w przedsiębiorstwach transportu samochodowego w układzie rodzajowym jak też poziom kosztów jednostkowych zarówno w transporcie krajowym jak i międzynarodowym.